برندسازی، اقدامی است که برای ایجاد محبوبیت نوع محصول و کسب و کار در نگاه مشتری و ارتباط موثر بین نوع برند و مخاطب انجام می شود.
از نظر لغوی شاید برندسازی و برندینگ شبیه هم باشند، اما در اصل برندسازی مجموعه کارهایی است که برای رشد و ارتقا برند انجام میشود در حالیکه برندینگ اقدامات اولیه برای تاسیس یک برند می باشد.
مزیت های برندسازی در کسب و کار
همانطور که اشاره کردیم این اقدام بسیار مهم برای فروش و بازاریابی یک محصول می باشد. و مزیت هایی دارد که آن را به اقدامی حیاتی تبدیل کرده است که عبارتند از :
1- افزایش فروش
2- اطلاع رسانی به مخاطب
3- یکپارچگی بی نام ، لوگو ،برند ، محصول و خدمات
4- اعتمادسازی
5- هویت سازی و هدایت کسب و کار و محصولات
مراحل انجام برندسازی
بسیاری از افراد به سبب اهمیت و مزیت هایی که پیش تر اشاره کردیم دنبال ایجاد یک برند خوب برای کسب و کار خود می باشند. اما برای ایجاد یک نمونه برند خوب اقداماتی لازم است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
1. مهیا کردن زیرساخت
یکی از مهمترین اقدامات اولیه ایجاد یک زیر ساخت خوب برای برند موردنظر می باشد. مانند لوکس ، مدرن و رقابتی بودن و.. یک مجموعه.
2. شخصیت سازی
شخصیت سازی از دیگر موارد مهم برای ایجاد برند می باشد که باعث متمایز شدن کسب و کار با دیگر نمونه ها می شود. انتخاب لوگو ، کاتالوگ ، طراحی سایت و ایمیل و.. و یا نوع بسته بندی محصولات ، رنگ بندی ، طراحی دکور و.. نمونه کارهایی می باشد که برای ایجاد شخصیت برند بسیار مهم است.
3. چشم انداز مشخص و واضح
منظور از چشم انداز بررسی مواردی همچون بازار هدف ، میزان فروش و درآمد ، بررسی رقبای بازار و.. است. با این کار به خوبی می توانید متوجه شوید که در چه زمینه هایی و با چه اقداماتی می توانید به خوبی در حوزه ی برندسازی کسب و کار خود عمل کنید.
بررسی نکات اصولی در برندسازی
برای ایجاد یک برند خوب و مناسب به صورت اصولی می بایست مواردی را در نظرگرفت که بسیار مهم و کلیدی است و عبارتند از :
- داشتن هدف
- تحقیق بازار
- تشخیص مخاطبان
- نیاز سنجی جامعه هدف
- شعار برند
- طراحی لوگو
- طراحی برندبوک و تبعیت از قواعد یکپارچه
- نمایش برند
- ارائه خدمات با کیفیت به مشتری
- ایجاد وفاداری مخاطب به ارزشهای برند
- توجه به بازخوردها
- تحقیق در مورد نیاز آینده مخاطبین
بیشتر بخوانید